Budapešť- městská doprava
Budapešť je rozrůstající se velkoměsto s mnoha předměstími. Většina turistických atrakcí leží však v centru a jsou tedy více než dobře dostupné hromadnými dopravními prostředky nebo pěšky. MHD v Budapešti je cenově výhodná, s dobře vybudovanou sítí a až na kapesní lapky i velmi bezpečná a komfortní. Provozovatelem prostředků hromadné dopravy jsou Budapešťské dopravní podniky (BKV), které jsou majetkem města. Informace o jízdních řádech, výlukách a spojích jsou dostupné v angličtině na www.bkv.hu anebo se dá zhruba za 60 Kč koupit malá brožurka, ve které naleznete všechny spoje a časy odjezdů. Můžete si ji koupit například u přepážek v metru. Do půl 12 jezdí MHD opravdu hodně často, i mimo špičku byste měli čekat na spoj maximálně 10 minut. Od půl 12 se totiž zcela mění jízdní řád a přechází se na noční provoz, který už je velmi specifický, některé spoje jezdí stále poměrně často, jiné spíše sporadicky. Budapešť má skutečně širokou nabídku možných dopravních prostředků. Tak například metro, autobusy, tramvaje, trolejbusy, příměstské vlaky. Ale i mnoho méně obvyklých, jako třeba lodě, pozemní lanovky (na Hrad), ozubenou dráhu, dětskou železnici nebo sedačkové lanovky. Je to trochu takový mišmaš, ale funguje opravdu dobře, jízdu MHD opravdu doporučuji, ušetří vám spoustu času. Jako každé správné velkoměsto nabízí i Budapešť nepřeberné množství nejrůznějších druhů jízdenek. To aby se v tom "nemaďar" asi co nejméně vyznal, no posuďte sami, jednorázová (350 HUF) , bločková, přestupní, jízdenka jen pro metro, jednodenní (1650 HUF), třídenní turistická (4150 HUF) , týdenní (4950 HUF) , rodinná, čtrnáctidenní, měsíční, a různé kombinace pro seniory a děti. Já osobně vždy volím týdenní, sice v Budapešti nejsem tak dlouho, ale i tak to vyjde levněji než si kupovat každý den jednodenní. Jízdenku doporučuji koupit si ihned při první cestě s MHD, revizoři jsou poměrně častí. Jednou jsem zkoušel zahrát divadélko, že vůbec nechápu, co se to po mě chce (přitom sem jízdenku měl). Byli neoblomní, takže jsem s ní po několika minutách skutečně vyrukoval. Revizora poznáte buď podle modré uniformy (což je méně časté), nebo podle žluté pásky na rukávu s nápisem Ellenör. Přesnou cenu pokuty neznám, ale někteří průvodci uvádějí 7000 HUF přímo na místě. Pro týdenní jízdenku (a kratší) není třeba fotografie, pro delší časový úsek už ano. Jízdenky se dají kopit i u řidiče, jsou však poměrně předražené (450 HUF). Noční linky mají vlastní jednorázové jízdenky (vícedenní časové platí bez omezení). Časové jízdenky však neplatí v úplně všech prostředcích pohybujících se po území Budapešti. Neplatí například ve vlacích MÁV, autobusech firmy Volán nebo pozemní lanovce na Hrad.
Metro- Metró
Budapešť má tři linky metra, které se všechny protínají ve stanici Deák Ferenc tér. Tyto tři trasy jsou každá jinak barevně i názvově označeny. Žlutá trasa (M1) je nejstarší. Vede těsně pod povrchem ulice Andrássy, a její návštěva stojí za to i v případě, že se po Budapešti metrem pohybovat nebudete. Je totiž z roku 1894, ne že by i vagony byly z toho roku, ale je někdy až vtipná. Malinké vozy se prodírají uzoučkým tunelem ve spleti dřevem vykládaných zastávek. Další dvě trasy už jsou o poznání novější a stále se budují. V mnohém připomínají metro pražské a to i vozy, které jsou vesměs ty ruské a na rozdíl od Prahy nijak neopravené. Čtvrtá trasa, která má spojovat jihozápad města s centrem se teprve buduje. Na většině stanic se nacházejí plánky okolí a hlas v metru říká další zastávku (ovšem poněkud komoleně a není mu moc rozumět) . Metro je v provozu od 4:30 do 23:10.
Autobus- busz
Budapešť má asi 200 různých autobusových linek, s nimiž se dostanete téměř do všech koutů města. Autobusy BKV jsou vesměs modré a značky Ikarus. BKV každý rok nakupuje nové a nové busy, takže jejich kvalita a komfort se rok od roku zlepšuje. Jízdní řády jsou vylepeny téměř na všech zastávkách. Linky, které mají v názvu jen číslo, staví ve všech zastávkách (v některých na znamení), ale ty které mají číslo napsané červeně nebo příponu E jsou takzvané autobusy expresní a staví jen ve vybraných zastávkách. Spousta linek se střetává v centru a jezdí prakticky po stejné trati, větvení nastává až po výjezdu z centra. Budapešťská autobusová doprava je hodně efektivní, výborně navazuje na metro a často i na tramvaje a velice vám usnadní pohyb po městě. Řidiči často jezdí poměrně rychle a uličky bývají strmé a klikaté. Zajímavých uhýbných manévrů si užijete bezesporu dostatek.
Tramvaj- villamos
V Budapešti jezdí více než 30 tramvajových linek, které podobně jako autobusy zajíždějí do nejrůznějších koutů města . První ranní spoje vyjíždějí chvíli po 4:30 a poslední zhruba v 00:00 . I mezi tramvajemi pak následují speciální noční spoje. Utolsó indul znamená poslední spoj. Tramvaje jsou vesměs žluté a je možné se setkat prakticky se čtyřmi typy. Nejstarší jsou dnes již spíše muzejními exponáty, mají jedno světlo uprostřed, pohybují se značně pomalu a jsou hlučné. Další řada je o poznání novější a vyskytuje se i v modernizovaném provedení. Stále častěji se však setkáte s moderními nízkopodlažními vozy. Nejčastěji budete asi cestovat tramvají číslo 4 nebo 6, která protkává téměř celé centrum. Tramvaj č. 2 se navíc hodí jako takový zkrácený průvodce městem, jezdí okolo spousty památek. Dobrým pomocníkem je malá mapka na některých zastávkách, která vám ukáže, kam zhruba tramvaj jede.
Trolejbus- trolibusz
Trolejbusy obstarávají hlavně spojení s předměstími a periferiemi Budapešti. Proto se s nimi turisté v tak velké míře nesetkávají. Celkově nejsou úplně výhodné, protože nejsou v úzkých uličkách moc rychlé a občas trpí poruchami. S trolejbusy se v centru setkáte prakticky jen v Pešti. Jsou většinou červené barvy a první jízda se uskutečnila na lince č. 70 na počest Stalinových 70tých narozenin. Pro jízdu trolejbusem platí stejná pravidla jako pro jízdu autobusem, opět se před spoustou zastávek musí "zvonit". Po Budapešti jezdí více než 15 linek nesoucích označení právě od 70ti nahoru. Jízdenky jsou společné pro všechny ostatní dopravní prostředky.
Příměstská železnice- HÉV
Rychlodráha HÉV představuje důležitý dopravní článek v životě místních obyvatel. Jako turisté se s ní pravděpodobně nesetkáte, zajišťuje totiž téměř výlučně pojení s periferiemi. Běžné lístky platí pouze po hranici města, dále si pak musíte koupit jízdenku rozšiřující. Tase dá většinou koupit i u průvodčího. Místní obyvatele přepravuje především do práce a zpět. Celkem se v Budapešti střetávají 4 tratě, z nichž jedna vede na závodní okruh, na kterém se jezdí Formule 1- Hungaroring. Tato trať vede z náměstí Örs vezér tér (konečná metra M2) do městečka Göndöllö.
Taxi
V Budapešti jezdí spousta taxíků, takže nějaký sehnat přímo na ulici nebývá problém. Ne všichni jsou však čestní a při první příležitosti
vás stáhnou z kůže a přitom vám budou mile radit a cpát vizitku pro příště. Stejně jako v Čechách poznáte taxík podle žluto černé
tabulky na střeše. Obecně platí, že je lepší si taxi objednat po telefonu, řidiči čekající na četných stanovištích nemívají valnou pověst.
Nezapínají taxametr, a když zapnou, schválně jedou nejrůznějšími oklikami. Po telefonickém objednání často dostanete i lepší
tarif, takže těch pár minut se často velmi vyplatí. Maximální tarif určuje zákon a základní sazba by neměla být vyšší než 450 HUF a sazba za kilometr
by neměla přesáhnou částku 280 HUF. Poplatek za čekání není upraven, ale bývá zhruba 70 HUF za minutu. Běžné je dát řidiči zhruba
10 % zpropitného, jste-li s jízdou spokojeni.
City taxi: 2 111 111
F taxi: 2 222 222
Buda taxi: 2 333 333
Občané EU starší 65ti let se mohou po Budapešti s vyjímkou některých spojů pohybovat bezplatně, stačí se prokázat legitimací.
Stáhněte si mapku Budapešťského metra ->mapa<-